• طرح سد مخزني بيدواز اسفراين
    طرح سد مخزني بيدواز اسفراين
  • طرح سد دوستي (طرح مشترك ایران و ترکمنستان بر روی رودخانه مرزی هريرود)
    طرح سد دوستي (طرح مشترك ایران و ترکمنستان بر روی رودخانه مرزی هريرود)
  • مطالعات بهبود کیفیت جریان آب ورودی به دریاچه شهدای خلیج فارس (چیتگر)
    مطالعات بهبود کیفیت جریان آب ورودی به دریاچه شهدای خلیج فارس (چیتگر)
  • سـد و نيروگاه پيرتقي در حوضه قزل اوزن
    سـد و نيروگاه پيرتقي در حوضه قزل اوزن
  • طراحی، تهیه، نصب، اجرا و بهره برداری سد و قفل کشتیرانی مارد آبادان به روش  طرح و ساخت (EPC غیرصنعتی)
    طراحی، تهیه، نصب، اجرا و بهره برداری سد و قفل کشتیرانی مارد آبادان به روش طرح و ساخت (EPC غیرصنعتی)
  • تأمین آب و تأسیسات پمپاژ، انتقال و دفع باطله معدن مس سونگون (فاز I و II)
    تأمین آب و تأسیسات پمپاژ، انتقال و دفع باطله معدن مس سونگون (فاز I و II)

سامانه مدیریت کیفیت TQM

سامانه مدیریت کیفیت TQM
4 اردیبهشت 1402

سامانه مدیریت کیفیت  (QMS)نقش مهمی در ایجاد یک شرکت کارآمد ایفا می‌کند، چراکه کار آن نظارت بر کلیه فعالیت‌ها و وظایف موجود در یک سازمان است تا از سازگاری محصولات و خدمات ارائه‌شده و همچنین ابزارهای مورداستفاده در این مسیر، اطمینان حاصل شود. هدف از این شیوه مدیریت، بهبود عملکرد، افزایش کارایی و اجرای اصولی کلیه فرآیندهایی است که شرکت‌ مهندسی مشاور طوس آب در دستور کار خود قرار داده‌ است. در این مسیر استانداردهای سامانه مدیریت کیفیت از جایگاه ویژه‌ای برخوردارند. این استانداردها جزییاتی از الزامات، مشخصات، دستورالعمل‌ها را مشخص می‌کنند که محصولات یا خدمات نهایی باید به‌طور پیوسته با آن‌ها مطابقت داشته باشند، تا درنهایت انتظارت سازمان و مشتریان را برآورده سازد.
TQM  چیست؟
مدیریت کیفیت جامع (TQM) یک سیستم مدیریتی را شامل می‌شود که در آن یک شرکت از طریق تعهد به نیازهای مشتری به پیشرفت سازمان می‌رسد. یک شرکت هنگامی که به هر کارمند در هر بخش اجازه می‌دهد تا استانداردهای بالا را حفظ کرده و برای بهبود مستمر تلاش کنند، این شرایط را فراهم می‌سازد.
TQM یک نوع روش برای رسیدن به موفقیتکسب و کار در بلندمدت است. بر اساس مدیریت کیفیت جامع باید همه کارمندان یک مجموعه در تمام جنبه‌های یک سازمان قادر به ارائه استاندارد بالایی باشند. آنها متعهد هستند که فرایندها، محصولات، خدمات و فرهنگ سازمانی را در سطح بالا ارائه نمایند در واقع .مدیریت کیفییت جامع اقدامی است هوشمندانه، آرام و مستمر که تأثیر بسزایی در تأمین اهداف سازمان دارد و در نهایت به رضایت مشتری، افزایش کارایی و بالا بردن توانایی رقابت در بازار کار ختم می شود.
عناصر اصلی  TQMعبارتند از:
مشارکت همه کارمندان
جهت تحقق اهداف یک شرکت همه کارمندان در آن سهیم هستند. برای ایجاد تعهد در کارمندان باید مدیریت محیطی بدون ترس محقق گردد و آن‌ها را توانمند سازد. سیستمی‌ موفق است که آموزش‌های منظم داشته باشد و به صورت روزانه در جهت بهبود کارمندان فعالیت نماید. تیم‌های کاری خود مدیریتی یکی از انواع روش‌های توانمندسازی محسوب می‌شود.
فرایند محوری
کانون اصلی در TQM فرایندها هستند. فرایند در واقع تبدیل ورودی به خروجی نهایی است. با کمک تعریف دقیقی از مراحل یک فرایند و کنترل مداوم آن به راحتی می‌توان تغییرات برنامه ریزی نشده را تشخیص داد.
سیستم جامع و یکپارچه
در یک سازمان فرایندهای کوچک ترکیب شده و فرایندهای بزرگ را ایجاد می‌کنند. در نهایت فرایندها با هم ترکیب شده و یک استراتژی برای سازمان تعریف می‌کنند. کارمندان باید درکی از چشم انداز، ماموریت شرکت و اصول آن، سیاست‌ها، نتایج و فرایندهای اصلی داشته باشند. نظارت بر پیشرفت کار و همچنین ارتباطات باید به صورت مداوم وجود داشته باشد. برای رسیدن به محصول و خدمات عالی باید فرهنگ با کیفیت، در سازمان حفظ شود. سیستم جامع و یکپارچه برای بهبود مداوم و تامین انتظارات ذی‌اثران مانند مشتریان و کارکنان، همه عناصر بهبود مشاغل را استفاده می‌کند.
مشتری متمرکز
مشتریان سطح کیفیت خدمات ارائه شده یک سازمان را تعیین می‌کنند. شرکت بر اساس این نظریات می‌تواند روی ارائه طرح‌های با کیفیت بالاتر تمرکز کند یا کارمندان را آموزش مجدد دهد و یا فناوری‌های جدیدی را به کار بگیرد.

تصمیم گیری واقع بینانه
جهت تعیین میزان موفقیت عملکرد سازمان، داده‌های عملکردی بسیار مهم هستند. جمع آوری و تجزیه و تحلیل مداوم داده‌ها در پیش بینی آینده، دستیابی به اتفاق نظر و همچنین بهبود دقت در تصمیم گیری‌ها تاثیر مستقیم دارد .
رویکرد سیستمی ‌و راهبردی
جهت رسیدن به اهداف، ماموریت و چشم انداز یک سازمان لازم است حتماً رویکردی سیستمی‌ و راهبردی وجود داشته باشد. این رویکرد را باید با کمک تدوین یک برنامه با کیفیت مدیریت نمود.
بهبود مداوم
باید فرایندهای یک سازمان را به صورت مداوم و مستمر بهبود داد. به کمک بهبود مداوم فرایندها می‌توان تجزیه و تحلیلی از سازمان انجام داد، خاصیت رقابتی شرکت را بالا برد و همچنین انتظارات ذی‌اثران را برآورده ساخت.
ارتباطات
وجود ارتباطات باعث حفظ روحیه و انگیزه در کارکنان می‌شود. ارتباطات برای دوره‌های تغییر و عملیات روزانه یک سازمان لازم و ضروری است. دو عنصر ضروری برای مدیریت کیفیت جامع، استراتژی و زمان است.