• طرح سد مخزني بيدواز اسفراين
    طرح سد مخزني بيدواز اسفراين
  • طرح سد دوستي (طرح مشترك ایران و ترکمنستان بر روی رودخانه مرزی هريرود)
    طرح سد دوستي (طرح مشترك ایران و ترکمنستان بر روی رودخانه مرزی هريرود)
  • مطالعات بهبود کیفیت جریان آب ورودی به دریاچه شهدای خلیج فارس (چیتگر)
    مطالعات بهبود کیفیت جریان آب ورودی به دریاچه شهدای خلیج فارس (چیتگر)
  • سـد و نيروگاه پيرتقي در حوضه قزل اوزن
    سـد و نيروگاه پيرتقي در حوضه قزل اوزن
  • طراحی، تهیه، نصب، اجرا و بهره برداری سد و قفل کشتیرانی مارد آبادان به روش  طرح و ساخت (EPC غیرصنعتی)
    طراحی، تهیه، نصب، اجرا و بهره برداری سد و قفل کشتیرانی مارد آبادان به روش طرح و ساخت (EPC غیرصنعتی)
  • تأمین آب و تأسیسات پمپاژ، انتقال و دفع باطله معدن مس سونگون (فاز I و II)
    تأمین آب و تأسیسات پمپاژ، انتقال و دفع باطله معدن مس سونگون (فاز I و II)

راهکار جبران کمبود آب استان‌های شرقی کشور

راهکار جبران کمبود آب استان‌های شرقی کشور
11 بهمن 1401

عدم امکان تامین آب براي مراکز صنعتی معدنی منطقه و نیز عدم دسترسی به آب کافی در مناطق شهري و روستایی نوار مرزي شرق کشور باعث تخلیه این مناطق و متعاقب آن پیامدهاي حاشیه نشینی در شهرهاي بزرگ گردیده است. تحقق برنامه هاي توسعه در استان هاي شرق کشور تنها در صورت دسترسی به منابع آب پایدار عملی خواهد بود. به دلیل عدم وجود منابع آب جدید و قابل استحصال در چنین حجمی در منطقه و حتی حوضه هاي مجاور داخلی، اجرایی نمودن طرح هاي تامین آب از دریا اجتناب ناپذیر می شود .
شرکت تامین آب صنایع و معادن ( ایمواسکو ) با حمایت وزارت صمت و با مشارکت بخش خصوصی (شرکتهای تابعه ایمیدرو ) ،در سال 1400 با هدف تأمین آب صنایع و معادن استان هاي شرقی کشور تأسیس گردیده است.  مسئولیت اجراي طرح ملی نمک زدایی و انتقال آب دریا به سه استان سیستان و بلوچستان خراسان جنوبی و خراسان رضوي را برعهده دارد.
در آذر ماه 1400 عملیات اجرائی احداث مسیرها در دو استان خراسان رضوی و استان سیستان و بلوچستان شروع گردید و متعاقب آن در سال 1401 برای کلیه مسیرهای اجرائی پیمانکار انتخاب گردید و اکنون عملیات اجرائی احداث مسیر در سه استان شرقی کشور در حال اجرا می باشد. همچنین از ابتدای سال 1402 انتخاب پیمانکاران ساخت دو تونل کامه (در استان خراسان رضوی) و تونل جاوشیر (دراستان سیستان و بلوچستان) انجام گردید و همچنین قراردادهای ساخت لوله های فولادی با قطر 2200 میلیمتر با دو کارخانه لوله سازی انجام و هم اکنون این لوله ها در حال ساخت و حمل به استان سیستان و بلوچستان می باشد . دو پیمانکار اجرای لوله گذاری در سیستان و بلوچستان انتخاب و عملیات اجرائی را شروع نموده اند.