• طرح سد مخزني بيدواز اسفراين
    طرح سد مخزني بيدواز اسفراين
  • طرح سد دوستي (طرح مشترك ایران و ترکمنستان بر روی رودخانه مرزی هريرود)
    طرح سد دوستي (طرح مشترك ایران و ترکمنستان بر روی رودخانه مرزی هريرود)
  • مطالعات بهبود کیفیت جریان آب ورودی به دریاچه شهدای خلیج فارس (چیتگر)
    مطالعات بهبود کیفیت جریان آب ورودی به دریاچه شهدای خلیج فارس (چیتگر)
  • سـد و نيروگاه پيرتقي در حوضه قزل اوزن
    سـد و نيروگاه پيرتقي در حوضه قزل اوزن
  • طراحی، تهیه، نصب، اجرا و بهره برداری سد و قفل کشتیرانی مارد آبادان به روش  طرح و ساخت (EPC غیرصنعتی)
    طراحی، تهیه، نصب، اجرا و بهره برداری سد و قفل کشتیرانی مارد آبادان به روش طرح و ساخت (EPC غیرصنعتی)
  • تأمین آب و تأسیسات پمپاژ، انتقال و دفع باطله معدن مس سونگون (فاز I و II)
    تأمین آب و تأسیسات پمپاژ، انتقال و دفع باطله معدن مس سونگون (فاز I و II)

پروژ ه‌های مربوط به طرح ملی انتقال آب خلیج فارس

پروژ ه‌های مربوط به طرح ملی انتقال آب خلیج فارس
22 آذر 1402

نمک‌زدایی و انتقال آب خلیج فارس به صنایع جنوب شرق کشور آبرسانی به شهر علوی (فاز اول)
بخش مهمی از معادن ایران نظیر معادن سنگ‌آهن و معادن مس در جنوب شرق کشور به ویژه در استانهای هرمزگان، کرمان و یزد واقع شده است. در حال حاضر طرح‌های توسعه‌ای عظیمی در زمینه صنایع معدنی همچون تولید و فرآوری سنگ آهن، کنسانتره، گندله، فولادسازی و استخراج و فرآوری مس در دست اقدام است.
شرکت معدنی و صنعتی سنگ آهن گل‌گهر، شرکت ملی مس ایران و شرکت معدنی صنعتی چادرملو برای تأمین کمبود آب تأسیسات موجود و همچنین تأمین طرح‌های توسعه‌ای در دست اقدام منطقه، طرح نمک‌زدایی آب دریا در منطقه غرب بندرعباس و انتقال آب مذکور به محل‌های مصرف را در دستور کار خود قرار داده و در این راستا شرکت تأمین و انتقال آب خلیج‌فارس تأسیس و مسئولیت مدیریت و راهبری این طرح بزرگ را به عهده گرفت.
فاز اول اجرایی این طرح بزرگ ملی با هدف انتقال 130 میلیون مترمکعب آب در سال به اتمام رسیده و درحال بهره‌برداری است و برنامه‌ریزی‌های لازم جهت مطالعه و عملیاتی نمودن فازهای توسعه‌ای در دست اقدام است.
تامین آب شهر علوی
شهر جدید علوی، شهری از توابع بخش مرکزی شهرستان خمیر در استان هرمزگان ایران است و در فاصله ۴۸ کیلومتری غرب بندرعباس. با توجه به اینکه مسیر سامانه انتقال آب خلیج فارس از نزدیکی شهر مذکور عبور می‌نماید، تامین بخشی از نیاز آبی شهر علوی توسط شرکت تامین و انتقال آب خلیج فارس صورت می‌پذیرد. بدین منظور اقدامات ذیل صورت پذیرفت:
-  در فاز اول و در طراحی خط اصلی انتقال آب خلیج فارس نسبت به جانمایی و احداث یک مخزن ذخیره آب در منطقه گنو به حجم 10000 متر مکعب با هدف تامین آب شهر علوی اقدام شد.
- در بخشی از فاز دوم نیز طراحی و اجرای مسیر خط انتقال از مخزن مذکور تا مخازن شهر علوی در دستور کار شرکت تامین و انتقال آب خلیج فارس قرار گرفته است.
هدف طرح
هدف طرح تامین آب مورد نیاز شهر جدید علوی و مجتمع روستایی کشار و سایر روستاهای واقع در مسیر از طریق خط انتقال قطعه اول خلیج فارس به صنایع جنوب شرق کشور است.
خط انتقال شهر علوی به طول 22 کیلومتر با لوله فایبرگلاس به قطر 400 میلیمتر اجرا می‌گردد و دبی یکسال معادل 146 لیتر برثانیه برای افق طرح مد نظر می‌باشد .